De beginnerscursus

Heb je nog geen roei-ervaring dan start je met de beginnerscursus (mei-juni). Hiervoor zijn geen toelatingseisen. Een zwemdiploma en goed kunnen zwemmen in open water is wel verplicht.

Met deze cursus van zeven weken krijg je de basisvaardigheden van het roeien onder de knie en leer je de belangrijkste theorie om veilig en zonder blessures te kunnen roeien. Alleen dan hou je plezier in het roeien en kom je steeds een stapje verder. In de inctuctieperiode roei je twee keer per week in een instructieploeg. Je wordt daarbij begeleidt door ervaren leden van de vereniging die instructie geven.

Na drie lessen beslis je of het roeien iets voor je is en of je lid wilt worden. Als dat niet zo is, dan nemen we afscheid van elkaar. Word je lid, dan vervolg je de cursus, die je afsluit met een examen en een officieel diploma. Na je eerste examen, 'Ploeg 1', kun je zelfstandig roeien in een C boot met stuurman'. Dit is een iets bredere boot met een kiel eronder waardoor deze goed stabiel is.

Na de beginnerscursus zijn er verschillende vervolgcursussen mogelijk. Daardoor verfijn je je roeitechniek en kun je in steeds sportievere boten roeien. Zo kun je na het ploegroeien van de beginnerscursus al snel de stap maken naar het (leren) roeien in een eenpersoons skiff. Hier komt meer techniek en balans bij kijken. Bij De IJssel wordt veel aandacht gegeven aan instructie om zoveel mogelijk leden zo goed mogelijk te leren roeien in verschillende soorten boten. Aan het volgen van cursussen zijn geen extra kosten verbonden. Opleiding en instructie zit bij de contributie in.

Wil je meer weten over jouw mogelijkheden? Neem dan contact met ons op en informeer hoe je bij onze vereniging kunt instromen.

3r1a0457
fitland-1